Nämä ravitsemuksen ”antidepressantit” tukevat mielialaa ja masennuksesta toipumista

Alati lisääntyvä tutkimusnäyttö kertoo siitä, että ravitsemuksemme laatu on yhteydessä riskiimme sairastua masennukseen. Se, mitä valmistamme itsellemme ja läheisillemme ruuaksi, onkin ehkä konkreettisin ja arkisin keino, jolla voimme tukea mielialaamme ja terveyttämme.

Mitä ravintoaineita kehomme aivan erityisesti tarvitsee mielialan tai masennuksesta toipumisen tueksi?

Tutkijat ovat nimenneet 12 masennusta vastaan taistelevaa, mielialaa tukevaa ravintoainetta, joita on erityisen tärkeää saada ruokavaliosta. Nämä ovat rauta, omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), magnesium, kalium, seleeni, B-ryhmän vitamiinit (tiamiini, folaatti, B6 ja B12), A-vitamiini, C-vitamiini ja sinkki.

Mielialaa tukevat ruoka-aineet

Missä ruuissa sitten on eniten näitä mielialan kannalta keskeisimpiä ravintoaineita? Eläinperäisistä ruuista osterit nousevat listan kärkeen muiden äyriäisten, kuten simpukoiden ohella. Toisena eläinperäisten ruokien osalta listalle nousevat luomulaatuiset lihat.

Tietyt kasvikset ohittavat kuitenkin kirkkaasti nämä eläinperäiset ruoka-aineet masennusta vastaan taistelevilla ominaisuuksillaan.

Mielialaa tukevat kaikein vahvimmin:

  1. Vesikrassi
  2. Pinaatti
  3. Salaatinlehdet (punaiset, vihreät, romaine)
  4. Lehtimangoldi
  5. Tuoreet yrtit (korianteri, basilika, persilja)
  6. Lehtikaali

Myös kukkakaali, parsakaali ja ruusukaali sijoittuvat listalle heti ostereiden jälkeen.

Sen sijaan, että keskitymme vain näihin yksittäisiin ruoka-aineisiin, on tärkeää huomata, mikä ruokakategoria vetää pisimmän korren tässä kilvassa. Se on tietysti kasvikset ja erityisesti vihreät lehtivihannekset. Niitä kannattaakin suosia ja lisätä ruokavalioon mahdollisuuksien mukaan.

Oletko muuten tutustunut ykkösenä komeilevaan vihreään voimapuskaan? Vesikrassia löytyy marketeista tavallisesti ruukkuyrttien joukosta. Sitä voi helposti laittaa salaatteihin muiden vihreiden lehtivihannesten kanssa, jos sen maku tuntuu yksinään liian voimakkaalta. Vihreissä lehtivihanneksissa kannattaa suosia voimakkaita, syviä vihreitä värejä, jotka antavat viitteen siitä, että kasvin ravintoainetiheys on korkea. Pakastealtaasta löydät kotimaista, hienonnettua pinaattia läpi vuoden. Tämä tarjoaa hyvän vihreän voimanlähteen läpi vuoden. Erilaiset smoothiet ovat myös kätevä tapa ujuttaa vihreitä lehtivihanneksia ruokavalioon. Jos et ole kokeillut, saatat yllättyä, miten vähän ne maistuvat läpi, kun lisäät joukkoon myös jotain hedelmää!

Voitko tehdä itsellesi mielialaasi ja hyvinvointiasi tukevan lupauksen, että jokaiselta kauppareissulta vihannesosastolta mukaan lähtee jotakin syvän vihreää? Ja jos et vielä ole tutustunut vesikrassiin, voisitko antaa sille mahdollisuuden?

Toivotko kokonaisvaltaista, ammatillista tukea mielialaongelmiisi tai masennuksesta toipumiseen?
Olet lämpimästi tervetullut varaamaan aikaa konsultaatioon.

Lue lisää: Ravitsemuksesta tukea mielialaan ja masennuksesta toipumiseen.

Lähde:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6147775/